>> 5 Terkini :

Saturday 13 September 2014

Hj Hadi gagal sebagai pemimpin politik, tapi beliau hebat sebagai Ilmuan Agama...!!


Hadis Rasulullah (SAW) yang bermaksud:
“Barang siapa yang mewakilkan urusan orang Islam dia melantik seseorang memegang jawatan bukan kerana kelayakan tetapi kerana kecenderungan dia, kerana sebab-sebab puak dia, bukan kerana kebolehan dia, Tuhan tak terima tebusan duit, tebusan apa, sehingga diseret ke Neraka Jahannam”.
Sejarah kejatuhan kerajaan PAS Terengganu dan Kedah jelas m3mbuktikan hadis ters3but diguna secara terpilih untuk menguntungkan pihak TGHH sahaja.

Contoh yang paling klasik dan paling jelas ialah kelayakan TGHH sendiri untuk menjawat jawatan MB Terengganu yang meny3babkan beliau hanya mampu memerintah hanya sepenggal. Nak tak nak kelayakan TGHH untuk menjawat jawatan ini tidak dapat elak dibandingkan dengan TGNA kearana keduanya memileki asas pendidikan yang sama,bidang ugama. Kedua-duanya tidak memileki kemahiran teknikal diluar bidang ugama.Malah s3cara teoritikalnya, kemampuan TGHH mestilah jauh l3bih tinggi dari TGNA ( kerajaan TGHH patut bertahan lebih lama) kerana beliau adalah Presiden PAS.

Tambahan lagi Exco-exco PAS dibawah TGHH bukan calang2 individu. Almarhum Dato Haron Taib, Mustafa Ali. Sebahagian besarnya adalah heavyweights di peringkat nasional jika dibandingkan barisan Exco TGNA.

Jadi, persoalan yang akan selalu m3nghantui PAS dan TGHH secara peribadi, mengapa kerajaan PAS Terengganu pimpinan TGHH hanya mampu bertahan sepenggal. Sebenarnya cabaran yang dihadapi ol3h TGHH dalam mentadbir negeri jauh lebih kurang berbanding dengan yang dihadapi oleh TGNA terutama dalam 2 penggal pertama!

Ceritanya ialah kelayakan TGHH untuk memimpin. Kepimpinan itu sendiri tidak cukup untuk memikul tanggungjawab. Bakat kepimpinan itu sendiri adalah bakat. Either you have it or not and to wat l3vel of leadership tat u have is suitable.

Begitu juga dengan masaalah kerajaan PAS Kedah yang juga menerima nasib seperti kerajaan Ganu TGHH. Ciri2 yang sama juga kita sedang lihat di Kelantan sekarang pasca era TGNA. Tanda-tanda semakin jelas menunjukkan kerajaan PAS Kelantan pasca TGNA juga akan menurut jejak Kerajaan PAS Ganu TGHH dan Kedah - kerajaan sepenggal.

Seriously soal kelayakan yang dinyatakan diatas juga perlu dilihat dan diambil iktibar t3ntang kepimpinan TGHH s3bagai Presiden PAS s3karang.

Detail yang membawa kejatuhan kerajaan Ganu TGHH mungkin kita tidak tahu. Tetapi dengan kegagalan TGHH menunjukkan kepimpinan didalam isu MB Selangor hari ini telah m3mberi gambaran kepada kita t3ntang kualiti dan kebolehan TGHH dalam kepimpinan di abad 20.

Btw, komen saya mengenai TGHH adalah atas landasan beliau sebagai p3mimpin Politik. Saya amat menghormati beliau sebagai ilmuan dan Tok Guru.

No comments:

Popular Posts