>> 5 Terkini :

Tuesday 5 January 2016

1MDB DAN RM2.6 BILION - APA KENA MENGENA DENGAN HIDUP KITA?


Kita diceritakan pelbagai masalah berkaitan 1MDB dan wang derma RM2.6 bilion. Kita diceritakan bahawa 1MDB telah menanggung beban hutang lebih kurang RM42 bilion dengan pelbagai agensi perbankan. Kita diceritakan tentang derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Najib Tun Razak.

Cerita berkaitan kedua-dua isu ini iaitu 1MDB dan RM2.6 bilion setiap hari kita dengar, ada pendedahan dan ada jawapan daripada Najib dan Kerajaan serta 1MDB sendiri. Persoalannya ialah apa kena mengena dengan kita sebagai individu rakyat Malaysia?? Kenapa ada di antara kita hanya dengar, angguk kepala kemudian hilang. Macam tak ada apa-apa bersangkut dengan diri kita.

Inilah masalah kebanyakan orang kita, selagi tidak kena batang hidung sendiri secara langsung, kita tak rasa apa. Perangai kebanyakkan kita mesti isu itu kena secara langsung pada dia. Contohnya kita kata harga barang naik sebab GST. Dia kata aku rasa biasa ja. Tapi bila dia ke kedai beli barang, dia sendiri kena bayar mahal, baru dia tau, rasa dan faham.

Apa kena mengena 1MDB dan RM2.6 bilion dengan kita? Kita tak terkena secara langsung ka?? Kita kena cuma kita tak sedar sebab tak keluar duit dari poket kita, tapi sebenarnya duit kita yang banyak keluar dan hilang disebabkan 1MDB dan RM2.6 bilion ni. Macamana boleh jadi macam tu?? Macam ni....

1MDB ditubuhkan sebagai agensi pelaburan strategik negara. Tugas utama 1MDB ialah untuk memacu pertumbuhan ekonomi dengan menggalakkan pelaburan langsung asing (FDI). Maknanya 1MDB bertujuan menjana ekonomi dengan mencari pelabur asing melabur di Malaysia. Dengan itu ekonomi Malaysia akan meningkat maju. 1MDB diberikan aset-aset penting negara seperti mendapat hartanah bernilai tinggi contohnya Tun Razak Exchange (TRX) dan Lapangan Terbang TUDM Sg Besi (Bandar Malaysia). Aset-aset ini bernilai tinggi tetapi dijual kepada 1MDB dgn harga murah di bawah harga pasaran. Sepatutnya 1MDB boleh menjana pendapatan amat tinggi jika menjual hartanah tersebut dgn harga pasaran kepada pelabur asing dan dalam. Dengan pendapatan tinggi itu, 1MDB mendapat keuntungan dan Kerajaan Malaysia juga mendapat keuntungan. Sebaliknya 1MDB telah menggadai hartanah tersebut kepada agensi perbankan untuk mendapatkan pinjaman. Dengan pinjaman tersebut 1MDB membeli aset2 lain yang telah merugikan. Pinjaman 1MDB pulak dijamin oleh Kerajaan.

1MDB pulak terlibat dengan beberapa perjanjian perniagaan lain yang merugikan yang menyebabkan 1MDB tidak dapat bayar ansuran pinjaman bank. Sekarang duit 1MDB tak tahu ke mana, pinjaman bank tak dapat dibayar dengan baik. Maka Kerajaan yang bertindak sebagai penjamin terpaksa menanggung hutang. Sekarang 1MDB menjual beberapa aset kepada pelabur asing. Sepatutnya hasil penjualan itu adalah keuntungan tetapi sekarang hasil penjualan aset hanya untuk menampung hutang.

Aset hilang, untung tidak ada. Harta Malaysia hilang kepada warga asing tapi tiada pulangan. Bila Malaysia tidak ada harta, maka kita rakyat Malaysia makin miskin kerana aset kita hilang. Kalau ini pun tidak ada kena mengena dengan kita, apa lagi??? Kita rakyat Malaysia mempunyai hak terhadap seluruh harta negara kerana harta negara adalah aset kita yang menjamin ekonomi negara. Jika negara tiada aset, ekonomi negara lingkup, ekonomi negara lingkup, kita rakyat yang akan tanggung. Itulah yang berlaku dengan GREECE.

RM2.6 bilion juga terlibat langsung dengan kita. Bagaimana seorang perdana menteri boleh terima derma sebanyak itu tanpa ada sebarang audit? Kenapa PM dpt derma? Apa tujuannya? RM2.6 bilion bkn sikit. RM2.6 bilion boleh tampung perbelanjaan sebuah negeri bagi 3 tahun. Bagaimana RM2.6 bilion semudah itu dapat kepada PM tanpa kita tahu apa tujuannya dan kemana perginya??

SEDARLAH MALAYSIA, KITA PERLU BERUBAH, BERANI BERUBAH.

ZULHAZMI SHARIFF
05012016

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda

Popular Posts