>> 5 Terkini :

Friday 17 April 2015

Orang pertikai percaturan politik, bukan kapasiti beliau sebagai Ulamak


Pertikaian caturan politik Haji Hadi atas kapasiti beliau sebagai pemimpin bukan atas kapasiti beliau sebagai Ulamak..

Dalam islam tiada Ghibah ke atas pemimpin, dalam islam pemimpin boleh dikritik.. pemimpin bukannya maksum, kalau tak mahu dikritik jgn jadi pemimpin..

Saidina Umar r.a, Uthman r.a dan Muawiyah r.a antara manusia yg dijamin syurga oleh Allah juga dikritik oleh hamba rakyat corak politik, kepimpinan dan amanah mereka terhadap rakyat dan negara..

Apakah Haji Hadi maqamnya lebih tinggi dari para sahabat nabi sehingga tidak boleh dikritik? Umar, Ustman dan Muawiyah sendiri tidak pernah berkata mereka yg mengkritik Khalifah akan masuk neraka..

Dalam islam ulamak juga boleh dikritik oleh ilmuan islam yg seangkatan dgn mereka, sila buka kitab sirah para ulama silam, anak murid imam syafie juga mengkritik tulisan beliau di dalam beberapa buah kitab.. ijtihad dan fatwa ulama silam juga dibahas oleh ulama yg seangkatan dan terkemudian berdasarkan Waqi dan perubahan zaman...

Apakah Haji Hadi lebih tinggi ilmunya berbanding Imam Syafie dan para iman Ahli Sunnah Wal Jamaah sehingga beliau tidak boleh dikritik?

Demi Allah dan Rasul aku tidak akan meletakkan taraf dan Maqam Haji Hadi lebih tinggi dari para sahabat Rasulullah s.a.w

Teuku Zacharyah Iskandar
Jumaat 17 April 2015

No comments:

Popular Posts