>> 5 Terkini :

Wednesday 3 February 2016

Apabila Lebai Kantoi Guna Harta Kerajaan Negeri Untuk Urusan Peribadi

Che Ibrahim Mohamed added 5 new photos.



Ambo mulanya tidak berhajat untuk komen isu anak menyusu suruh orang tua derhaka letak jawatan, tp ramai sangat pakat tag alah ko ambo sera nak bekecet etek.....

Penggunaan kereta rasmi kerajaan hanyalah untuk keperluan jawatan atau urusan rasmi kerajaan shj, bila ianya digunakan untuk tujuan parti, maka ianya menjadi satu kesalahan wpun dgn izin pegawai yg menjaga kerana telah menyalahgunakan harta awam untuk kepentingan parti atau peribadi.

Kesalahan ini lebih serius bila ianya dipandu sendiri oleh pegawai berkenaan bersama keluarganya. Saya difahamkan Tim Setiausaha Kerajaan(Pentadbiran) amat berang dgn salahlaku ini dan telah memutuskan supaya kenderaan tersebut dibaiki sendiri atas tanggungan sendiri. Memandangkan pegawai yg membenarkan dan pegawai yg menggunakan kenderaan rasmi kerajaan tersebut adalah lantikan politik, pihak SUK tidak dapat mengambil apa2 tindakan tatatertib kecuali sekadar enggan menanggung kos baik pulih kenderaan.

Ambo tidak tahu Perintah Perintah Am dan hukum syarak manakah yg menjadi rujukan kpd pemimpin2 parti lama ambo sehingga kenderaan kerajaan boleh digunakan secara peribadi bersama keluarga tanpa pemandu rasmi kerajaan hingga melintasi beberapa negeri.....wallahu'lam

Ambo difahamkan kenderaan yg malang itu telah dipohon untuk digunakan oleh seorang Pegawai Khas TMB untuk ke Gua Musang, tp tidak diluluskan.







KESIMPULAN DIA :

Ada 4 tatakelakuan yg dianggap salah dlm isu ini;

1. Kenderaan rasmi pej TMB digunakan oleh bukan pegawai pej TMB

2. Pengarah Urusetia Belia, seorang lantikan politik memandu sendiri kenderaan kerajaan bukan milik jabatannya,

3. Membawa anak dan isteri menggunakan kenderaan kerajaan tanpa
urusan yg sah untuk kegunaan keluarga

4. Menggunakan kenderaan kerajaan bukan untuk tujuan yg dikhaskan atau dibenarkan

No comments:

Popular Posts