>> 5 Terkini :

Sunday 17 January 2016

PAS tiada pilihan selain berkomplot dengan NAJIB

Panglima Utara

Persengketaan antara dua parti iaitu Umno dan PAS telah berlangsung cukup lama sehingga hampir mustahil dapat diselesaikan.

Perbalahan hingga ke tahap kafir mengkafir, jika orang umno sembelih lembu tidak boleh dimakan oleh orang Pas kerana sembelihan itu dianggap haram. Sembahyang berimamkan orang umno juga tidak sah dan sembahyang dianggap tidak sah sehingga terjailah sembahyang dua imam.

Malah, perbalahan beberapa dekad juga pernah memecahbelahkan anggota keluarga dengan berdasarkan cerita-cerita daripada orang Melayu di kampung-kampung. Bercerai berai laki bini, kaum keluarga tidak bertegur sapa hanya kerana perbezaan politik sahaja.

Bekas mursyidul am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga sering menggambarkan bahawa kerjasama dengan Umno seperti 'dosa' yang tidak dapat dimaafkan.

Sebelum ini PAS merupakan saingan terbesar kepada Umno dan Pas selalu dibayangi oleh DAP dan PKR sehingga mereka menang besar dalam setiapa pilihanraya yang ditandingi.

Hari ini Pas menghadapi masalah dalaman yang amat kronik apabila kesemua profesionalnya telah meninggalkannya dan menyertai parti Amanah. Begitu juga Umno menghadapi masalah dalaman akibat sikap sambil lewa Najib menyelesaikan dua isu besar iaitu 1 MDB dan derma daripada Tok Arab RM2.6billion. Bukan itu saja Najib cuba menyembunyikan segala kemungkaran dengan memecat beberapa pemimpin umno yang mengkritik 1 MDB. Tidak cukup dengan itu speaker digunakan untuk menolak segala usul yang dibuat terhadap 1 MDB.

Hari ini juga Pas tiada pilihan selain menyokong segala usaha yang akan dibuat oleh Najib kerana Pas kini tidak lagi mampu bergerak sendirian.

Kesemua ahli parlimen PAS hari ini bersama ahli parlimen Umno bersatu dalam undian menyokong usul penggantungan Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang dari Parlimen.

Ini membuktikan bahawa Pas kini sudah berada dalam genggaman Najib dan umno. Najib boleh tidur lena apabila melihat keadaan ini dan beliau yakin segala undi tidak percaya yang alan dibuat ke atasnya tidak akan berjaya. najib sudah boleh memikir menunaikan apa-apa janji yang telah dibuat kepada Pas selepas ini.

No comments:

Popular Posts